En bydel for børnefamilier

Københavns kommune & By & Havn vil egentligt gerne have børnefamilier til at flytte til Ørestad.

By og Havn har selv skrevet en artikel der beskriver dette

Her er også en historie fra en familie som de har fundet:

En af de børnefamilier, der har valgt at flytte til Ørestad er Sung og Lotte og deres tre drenge på henholdsvis to, seks og ni år, og de nyder godt af Ørestads natur og nærheden til byen.

”Vi flyttede til Ørestad i oktober 2010, fordi vi manglede plads. Vi har tre drenge, og derfor havde vi brug for nogle flere værelser. Nu bor vi i et townhouse i 8TALLET i Ørestad Syd, og det har indtil videre været en rigtig god oplevelse at komme til Ørestad. Vi er især glade for nærheden til naturen, som betyder, at drengene kan løbe ud og lege, når de vil. Derudover har drengene været rigtig glade for at bruge PLUG N PLAY, hvor de kan cykle over og spille bold og øve parkour”, fortæller Lotte.

Familien er flyttet fra Østerbro, hvor de to ældste drenge stadig går i skole. Metroen og Ørestads infrastruktur har derfor været afgørende for, at familien tog springet og bosatte sig i 8TALLET.

”Med Metroen kan vi være inde i centrum af København på 12 minutter, og det er vigtigt for os med mobiliteten, da vi har brug for at komme ind til byen hver dag. På denne måde får vi det hele. Naturen, hvor børnene kan lege, et hjem med plads til os alle og kort transporttid frem og tilbage”, siger Lotte, der også understreger, at stemningen i bydelen er rigtig god, men at familien ser frem til foråret, hvor naturen for alvor skal udnyttes. Lotte kan desuden fortælle, at deres yngste søn er startet i daginstitution i 8TALLET, og planen er, at han skal gå i den kommende folkeskole i Ørestad.

Dette er hvad du kan kalde den ideelle situation en familie som ALLE arbejder og går på daginstitution/skole i København kommune.

Men det er desværre langt fra en situation som alle i Ørestad har, der er rigtig mange som rent faktisk arbejder UDENFOR københavn og har derfor behov for at kunne komme på arbejde indenfor en rimelig tid, fordi der skal også hentes børn fra daginstidution.

For dem som arbejder udenfor København ligger Ørestad også rigtigt godt, der er ikke langt til motorvejen og man kører IMOD trafikken om morgenen og det samme gør man på vejen hjem. Dvs. man bidrager ikke til trængselsproblemerne. Men hvorfor er det så lige at en familie med dette behov skal straffes fordi de har behov for en bil ?

Både By & Havn og politikerne i Borgerrepræsentationen har det med at KUN fokusere på trafikken INDE i københavn og ikke tage den situation hvor folk rent faktisk skal kører UD af københavn.

En info til børnefamilierne som evt overvejer Ørestad syntes vi de også skal have denne information, selvom  det ligger lidt ude for vores fokus område :-):

1/3 af Ørestad Skoledistrikt nedlægges

Ørestad parkerings Forening  har svært ved at se rimeligheden i dette det er derfor vi kæmper !!